Wat Van der Weerd Grafhorst BV bereikt door Ctrack te gebruiken voor haar enorm gevarieerde wagenpark

Van der Weerd Grafhorst BV realiseert, onderhoudt en beheert de openbare wegen en de openbare ruimte in Midden en Noord Nederland. Zij werken voor Rijkswaterstaat, Waterschappen, Provincies en Gemeenten.

Ook het groen langs de openbare wegen en watergangen in deze regio’s wordt onderhouden door Van der Weerd Grafhorst BV. Verder plaatsen zij flora en fauna rasters langs de openbare wegen om dieren te beschermen tegen het verkeer en onderhouden zij samen met partners het asfalt en de openbare verlichting.

Om al deze takken van sport goed te kunnen uitvoeren, beschikt Van der Weerd over een enorm gevarieerd wagenpark van maar liefst 150+ voertuigen, waaronder personenbussen, tractoren, (rubs)kranen, shovels, knikmopsen, quads, veeg- en borstelmachines, rain karren, vrachtwagencombinaties en botsvoertuigen. Van der Weerd Grafhorst BV is sinds januari 2019 Ctrack klant.

Van der Weerd Grafhorst terreinhet Van der Weerd Grafhorst bedrijfsterrein

De belangrijke rol van duurzaamheid in de bedrijfsvoering

Jaap Peelen, Commercieel Directeur: “Duurzaamheid speelt een belangrijke rol in onze bedrijfsvoering. Dat zie je niet alleen terug in onze Prestatieladder CO2-Bewust niveau 5 certificering en het feit dat we ISO 14001 (milieumanagementsysteem & maatschappelijk verantwoord ondernemen) gecertificeerd zijn. Het bepaalt óók voor welke leveranciers we kiezen.”

“Ctrack kwam op ons pad toen we op zoek waren naar een systeem voor track en trace en tegen diefstal. We wilden een fleetmanagement systeem dat zich al bewezen had, zonder kinderziektes. Tijdens de demo werd al snel duidelijk dat Ctrack staat als een huis, maar daarnaast werden we verrast door wat er allemaal mogelijk was met hun software en hoe ons dat zou helpen om nog duurzamer te worden.”

Implementatieplan, uitvoering en training

“Toen de samenwerking van start ging, werden we opnieuw verrast,” vertelt Jaap Peelen. “Projectmanager Peep Bonga dook namelijk echt ons bedrijf in. Hij wilde alle ins en outs van ons wagenpark weten en hoe wij ermee werken. Dat resulteerde in een implementatieplan dat niet alleen op papier mooi was, maar ook in de praktijk, want de uitvoering – in samenspraak met onze planning – is uitstekend verlopen.”

“Veel van onze mensen hebben vervolgens een training gekregen, omdat er zóveel kan met Ctrack’s systeem en wij er echt dagelijks mee werken. Zo hangt er op onze planning een groot scherm waarop we altijd exact kunnen zien wie waar is, wat extra handig is als er ergens een spoedgeval is. Maar het systeem helpt ons ook routes te optimaliseren en beter te plannen.”

“Verder maken we volop gebruik van de mogelijkheid om voertuiggegevens uit te lezen. Daarmee kun je richting opdrachtgevers aantonen dat het afgesproken werk daadwerkelijk uitgevoerd is. Ook de draaiuren en tellerstanden krijg je te zien. Echt ideaal.”

“Dat je alle voertuigen zo nauwkeurig in realtime kunt volgen, kwam ons onlangs trouwens nog goed van pas,” vervolgt Jaap. “Er werd namelijk een schadeclaim ingediend, maar wij konden direct aantonen dat ons voertuig daar op die dag en tijd niet geweest was. Ook het achterhalen van boetes gaat snel een eenvoudig.”

Brandstofkosten met 10% gedaald

“Sinds we Ctrack gebruiken zijn de brandstofkosten met 10% gedaald, omdat we slimmer zijn gaan plannen en nog beter rijden. Ieder jaar bieden wij onze medewerkers een training op basis van Het Nieuwe Rijden en Het Nieuwe Draaien aan en Ctrack is daar nu een standaard onderdeel van.”

“We delen de verzamelde data bedrijfsbreed, op een transparante manier. Dat zorgt voor bewustwording en het motiveert mensen. Duurzaamheid moet je echt samen doen, alleen dan behaal je serieuze resultaten en beklijft het aangepaste rijgedrag.”

Ctrack’s persoonlijke aanpak

“Ik weet nog dat ik in het begin dacht, nu gaan we in zee met een grote, wereldwijd opererende organisatie en word ik een nummer. Maar nee, verre van. Je krijgt veel persoonlijke aandacht en er wordt volop meegedacht. Niet alleen voor, tijdens en vlak na de implementatie, óók ver daarna en als we een vraag hebben, dan staat de helpdesk, Jaap of Peep je altijd direct te woord.”

“Verder laat aftersalesmanager Jaap van Ommen iedere maand iets van zich horen. Hij wil weten hoe het gaat en of er nog aandachtspunten zijn. Laatst vertelden we hem dat we graag iets op maat wilden in twee type voertuigen. Niemand die toen zei ‘dat wordt lastig’ of ‘dat is onmogelijk’. Ctrack’s helpdesk en monteurs zijn er gewoon mee aan de slag gegaan en korte tijd later was het in samenspraak met onze eigen onderhoudsmonteurs geregeld.”

“Het mag duidelijk zijn dat hier een tevreden klant aan het woord is,” besluit Jaap Peelen lachend. “Zowel de software als de Ctrack’ers hebben onze verwachtingen ruimschoots overtroffen. Ctrack gaat net als wij voor de lange termijn en voor gezamenlijk de beste resultaten behalen. Wij kijken dan ook uit naar een meer dan plezierige voortzetting van de samenwerking.”

De voertuigen die met Ctrack uitgerust zijn in beeld

Benieuwd naar de grote verscheidenheid van voertuigen die met het Ctrack systeem uitgerust zijn? In onderstaande video komen ze allemaal voorbij!